Bouwdag 1 ... Aan de slag .. !

30 mei 2016

Vandaag eindelijk aan de slag.. iedereen heeft er vreselijk veel zin in en zat vroeg aan het ontbijt.. ! Lange broeken waren verplicht vanwege de veiligheid en we vertrokken inclusief al ons meegebrachte gereedschap naar de bouwlocatie.

Ruim 1,5 uur rijden over vooral onverharde wegen kwamen we aan in een vrij grote gemeenschap ! Super ontvangen door het team van Habitat Cambodja in een tent die ons beschermd tegen de brandende zon en naar later bleek ook tegen de overweldigende regen.. ! In dit dorpje grote verschillen tussen mensen met een beetje geld en mensen met niets.. maar voor ons is het eigenlijk allemaal niets !

Na de ontvangst zijn we verdeeld over teams en werden Leo en ik ook gesplitst.. doelstelling deze week is 5 huisjes opleveren voor gezinnen die tijdens de introductie bij ons aanwezig waren. De werkzaamheden varieren van renovatie tot complete nieuwbouw.

Leo ging aan de slag met team A bij huisje 1 en ik mocht mee met team N bij huisje 3..! Samen met 3 teams (totaal 10 personen) en 3 a 4 Lokale bouwvakkers en Habitat begeleiders gingen we aan de slag.

Voor mij (Erik) natuurlijk wederom een nieuwe ervaring... ! Eerst maar slopen de zijwanden (palmbladeren) eruit .. dat was een makkie ! Hierna de vloerdelen eraf gehaald en begonnen met het renoveren van de vloer. Zoveel mogelijk met hergebruik van ... Zagen, meten en timmeren (wat is hardhout hard zeg..) ik heb het allemaal gedaan vandaag , geweldig met veel hulp van ervaren jongens in mijn team. Je staat staat daar in the middle of nowhere tot je enkels in de kippestront te renoveren.. allerlei dieren zoals muizennesten.. schorpioenen en kakkerlakken komen overal tussenuit... apart hoor.

Leo zat op een andere bouwplaats en is zelf voornamelijk bezig geweest met het maken van een nieuwe trap , waarbij ook zijn timmermanskwaliteiten door het team gewaardeerd werden en uiteraard ook zijn humor.. ! Ook ramen en vloerdelen zijn er gemaakt.

Het was heet ... en dus de shirts zeiknat... zo rond de lunch ging het regenen en tijdens de lunch veranderde dit in zware hoosbuien met onweer.. onze tent spoelde bijna weg en de lokale bevolking vond het allemaal prachtig.. snel naar buiten om je te wassen en de kinderen speelden voetbal met een lekke bal in een modderpoel.. ! Daar zijn we op aangehaakt en hebben even meegespeeld erg leuk wat een plezier.

Het bleef storten uit de hemel maar we hadden allemaal zoiets van . we gaan gewoon door en dat deden alle teams.. Top hoor ! Een voordeel van deze zondvloed is dat de temperatuur een aantal graden daalt dat is prettig.

Zeiknat heeft iedereen doorgewerkt en zijn we uiteindelijk weer in de bussen vertrokken naar het hotel. Een spannende rit na de hevige regenval want onze bus gleed van links naar rechts door de modder maar we hebben het gehaald.

Leo & Erik

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Naam: Philly Hulshof:
    30 mei 2016
    Dank jullie wel voor het delen van deze bijzondere ervaring! Succes de komende dagen! Groetjes Philly
  2. Naam: Philly Hulshof:
  3. Monique:
    30 mei 2016
    Wat een mooie update! Het leest lekker, Erik, en ik hoop dat jij en Leo en de rest in jullie groep de spirit hoog houden. Vooral in de warmte die jullie nog te wachten staat ;-))
  4. Thea:
    30 mei 2016
    Erik wat heerlijk om zo jullie ervaringen te lezen geniet er elke avond van veel succes morgen en hopen dat het iets minder regent ben trots op jullie
  5. Johan en Betsy Breedijk:
    30 mei 2016
    Ook wij genieten van de verhalen iedere dag en wensen jullie veel bouwplezier voor de tweede dag! Thea vertelt de rest dus zijn wij goed op de hoogte.

Zal je ze daar niet teveel plagen Leo?

Liefs van Johan en Betsy.
  6. Coby de Kruijff:
    31 mei 2016
    Hey Erik en de rest van de bouwploeg. Wat een ervaring zeg. Top dat je de energie nog hebt om je/jullie belevingen en werkzaamheden van die dag op papier te zetten. Hoop dat de weersomstandigheden(regen) zullen verbeteren dat zal prettiger werken lijkt mijn. Succes vandaag.
  7. Wim wierks:
    31 mei 2016
    Beste Leo, Erik gezien het schrijven wordt geen tijd voor tropen rooster? droge kleding kun je bij wurth bestellen die zijn ook gevestigd in diverse buitenlandse landen
    groeten van Peter,Goos,Danny,Patrick,Kors,Arno,George,Wesley Team wijk bij Duurstede