Bouwdag 2 ... Een nieuwe bouwplaats .. !

31 mei 2016

Bouwdag 3 .. vandaag weer vroeg op pad in de busjes ruim 1,5 uur schuddend en rammelend over modderwegen naar onze bouwplaats. Onze begeleiding heeft een systeem bedacht waarbij we dagelijks rouleren van bouwplaats en met andere bouwcollega's.. in totaal zijn er 5 bouwlocaties en 50 deelnemers en de klik onder elkaar die in zo'n korte tijd ontstaan is is erg bijzonder te noemen.

Leo vandaag aan het werk met zijn team bij huisje 2 op een bouwplaats vol in de zon en die scheen vandaag flink.. pffff.. ! Erik vandaag bij huisje 4  ook een bouwplaats vol in de zon maar gelukkig ook nog binnenwerk.

Gister veel geleerd van de ervaren jongens want vandaag starten we met dezelfde werkzaamheden.. vloer afspijkeren en frames maken voor de platen die aan de zijgevels komen.  Ik hoefde niemand wat te vragen en kon mooi meedoen zo.. ! Daarna nieuwe timmer kwaliteiten geleerd als een liplas maken om regels te verlengen en schoren die uitgekeept aangebracht moesten worden. Ik heb vrijwel de hele dag met hamer en zaag doorgebracht en gezien het weer minimaal 5 liter vocht verloren pfff wat was het zwaar en heet.

We hebben in de ochtend een fruitpauze en vandaag hebben we de Cambodjaanse werklui erbij uitgenodigd om met ons mee te schaften.. dit is voor hun erg vreemd maar wij vinden het belangrijk. We hebben per bouwplaats een tolk-vertaler erbij en zo hebben we door elkaar heen gezeten en met elkaar gesproken over onze gezinnen en wie we zijn en wat we doen. Het werd erg gewaardeerd maar zoveel openheid blijft toch vreemd voor deze mensen.

Leo zat vandaag met zijn team op huisje 2 dat moet van de grond af opgebouwd worden in de bare zon... ! Leo heeft lekker onder het zeil de ramen gemaakt en hun team heeft veel contact gehad met de toekomstige bewoners van huisje 2.. aandoenlijk en fijn.

Met de lunchpauze kwam net als gister de regen weer opzetten.. flinke bui en wat onweer maar gelukkig niet zo'n zondvloed als gister. De bevolking is erg blij met de regen want de rijst word gepland en daar leven ze van.

In de middag flink doorgebuffeld en dan komt op een gegeven moment in deze omstandigheden het moment dat je op bent.. mijn laatste zaagklus ging het lampje uit en moest er gedronken worden om weer bij te komen . benauwd ook maar een super voldaan gevoel over de geleverde arbeid en de verloren zweetdruppels.

Leo en zijn team hebben de spanten van de nieuwe woningen omhoog getild.. alles op spierkracht .. bizar hoe zwaar , maar het staat.

Morgen weer verder .. nu weer 1,5 uur terug iedereen afgedraaid, drop en winegums worden in de bus gedeeld onder het genot van een Cambodjaanse radio die liedjes afspeelt van de brabantse snollebollekes....... hahahahaha .

Even opfrissen en daarna een verdiend biertje met elkaar... lopend naar het restaurant voor de avondmaaltijd en wat een verassing voor Leo.. !

Spareribs .... er zijn minimaal 5 borden besteld voor Leo en alles keurig op natuurlijk.. het geheel werd afgesloten met een dubbele bananasplit want er was hard gewerkt dus verdiend. Leo gelukkig de groep gelukkig en allemaal terug naar het hotel want we moesten nog wat doen met elkaar.

Morgen bouwen we een halve dag en daarna bezoeken we een school.. daarvoor hebben we lokaal; tandpasta, zeep, potloden,schriften, gummetjes en ballonnen gekocht en die hebben we als team allemaal verpakt in een zakje.

Het is allemaal erg intensief allemaal maar met zoveel plezier en positiviteit binnen deze groep komt alles goed... we gaan nu slapen ... morgen weer een dag .. word vast weer bijzonder..!

Leo & Erik

1. Pa Ma.:
    31 mei 2016
    Hoi Erik en Leo, Wat een geweldige prestaties leveren jullie in alle weersomstandigheden en Leo ook wat eten betreft. We genieten volop van de mooie dag verslagen en foto`s en krijgen zo een zeer goed plaatje over jullie bezigheden. Wij wensen jullie morgen ook een goede dag toe, groetjes ook van tante Fimmie en Henk O. en fam. daar zijn wij vandaag geweest. Pa & Ma.
  2. Wilma van IJzendoorn - de Kruijff:
    31 mei 2016
    Hi Harde Werkers, na een enthousiast live verslag van jullie op FaceTime iedere avond is het ook erg leuk om de verslagen nog even te lezen.

Goed om te horen en te lezen dat de groep het ook goed met elkaar kan vinden, dit is ook erg belangrijk. Na een dag hard werken en veel armoede om je heen is het goed om dit met elkaar te delen.
  3. Johan en Betsy Breedijk:
    31 mei 2016
    Ook wij hebben weer genoten van het verhaal van deze dag en als ik dat lees dan zie ik zo voor me hoe Leo genoten heeft van de spare-ribs en de extra grote bananensplit! Leo ten voeten uit! Als je thuis komt Leo dan ken je Thea niet meer terug want vandaag heeft zij een metamorfose onder gaan! Sterkte morgen en ook op het schooltje.

Liefs van de buurman en buurvrouw en van mij een zoen voor het slapen gaan!
  4. Coby de Kruijff:
    1 juni 2016
    Hey zwoegers.
    Leuk om jullie belevenissen van de afgelopen dag te lezen. Top dat jullie de mensen zo helpen om een huisje te bouwen waar ze heel blij mee zullen zijn. Dat zal ook gelden voor de school kids want wat hier heel gewoon is, is dat daar niet. En Erik de Snollebollekes wie kent ze niet. En Leo ik kan je wel niet maar denk je wel een beetje om je lijn met die dubbele toetjes.
  5. Tineke Dekkers:
    1 juni 2016
    Waah goed bezig buurman. Leuk om de verslagen te lezen en de foto's te zien. Je bent er echt! Vanavond ga ik er weer voor zitten
    Groet 10