Bouwdag 5 ... Opleveren en Feest .. !

3 juni 2016

Onze laatste dag op de bouwlocatie is aangebroken... We hebben afgelopen week enorm veel werk verzet en al veel afgekregen .. er zijn nog een paar woningen met opleverpunten en de beide toiletten moeten ook nog opgeleverd worden.

Aan de slag dus .. maar ook ruimte om even door de gemeenschap te wandelen en je nog altijd te verbazen over de armoedige manier van leven... er zijn een paar bewoners die het iets beter hebben maar naar onze normen en maatstaven is net nog altijd niet veel.

Bloedheet vandaag wederom .... dus het zweet liep al snel weer van ieders lijf af.

Huisje 2 en Huisje 5 moesten nog afgewerkt worden, sauswerk en de laatste hand aan de ramen en daklijst. Ik heb geschilderd bij huisje 5 en Leo heeft de hoeklijnen aangesmeerd.. het was een vreemd goedje wat we erop rolden maar als het opgedroogd was en dat was natuurlijk heel snel dan was het egaal, zonder strepen en keurig om te zien.. !

Onze noeste arbeid deze week resulteerde in het kunnen gaan opleveren van 5 woningen (3 renovaties, 2 (nieuw)herbouw met gebruik van oude materialen) en 2 volledig nieuwe toiletten.

Vol trots en moe maar voldaan konden we richting de eerste ceremonie bij huisje 1. Alle huisjes waren inmiddels versierd met slingers en ballonnen.

Het volledige team wat de eerste dag was begonnen aan dit huisje had de eer om een stukje van het lint in te knippen en daarna mochten de bewoners het doorknippen en gooiden wij lotus bloemen (voor geluk). Een grote symbolische sleutel (want sloten kennen ze niet echt), moest door iedere hand van de groep om daarna te worden overhandigd aan de bewoners inclusief een grote bak vers fruit.

Vol dankbaarheid werd dit ceremonieel door de bewoners ondergaan, een veilige beschermplaats hebben ze nu van ons gekregen en we hopen dat ze er nog lang plezier en bescherming van mogen hebben.

Dit ceremonieel herhaalde zich zo 5 x (zie video's en foto's) en dit alles onder de hete zon maakte opleveren buiten een feest ook een zware klus .. maar dat was het natuurlijk dubbel en dwars waard.

Na alle overdrachten keerden we terug naar onze lunchplaats waar alle bewoners en kinderen van de woningen ook meekwamen inclusief de habitat staf, de vertalers en de lokale bouwvakkers. Eerst lunchen daarna woorden van dank van bewoners , teamleden en de chief van het dorp. We waren allemaal inmiddels gekookt.

Er kwam een mobiele disco aangereden (forse boxen op een platte kar achter een trekker) en de voetjes konden van de vloer ... ! In Cambodja vieren ze nieuw geluk of een gelukkig nieuwjaar met het elkaar ondergooien en smeren met talkpoeder ... Geweldig om mee te beleven en al snel was het een grote witte stofwolk .. ! De kinderen genoten met volle teugen en dat is natuurlijk geweldig.. niets hebben zo'n arm bestaan en dan ineens zo'n feestje met grote gekke witte Hollanders die een week aan een nieuw huis gebouwd hebben.

Rond 15.00 uur werd het feestje afgesloten en was regen op komst en de pijp was leeg.. vermoeid maar ontzettend voldaan kropen we in de busjes voor wederom 1,5 uur terug naar Siem Reap. Het voelde toch best vreemd om nu weg te rijden en te weten dat we hier waarschijnlijk nooit meer terug zullen keren maar ook weer goed omdat we in ieder geval een kleine bijdrage hebben kunnen leveren aan deze gemeenschap en in het bijzonder een aantal gezinnen.

Nu lekker douchen en daarna avondeten... morgen om 07.00 uur stappen we op de mountainbike naar de tempels van Angkor Wat .. ik kijk er naar uit !

Leo & Erik

1. Mike Verhaar:
    3 juni 2016
    Hoi Leo en Erik, geweldig om jullie reisverhalen te lezen en de foto's te zien van jullie resultaten voor de mensen daar! Waarvoor dank! Veel succes en plezier daar nog de resterende tijd. Geweldig initiatief vind ik. Groet Mike
  2. Jeroen:
    3 juni 2016
    Topo gedaan mannen. Jullie hebben herinneringen voor het leven opgedaan en het verschil kunnen maken in het leven van andere mensen. En dat is heel wat waard!
  3. Thea:
    3 juni 2016
    Wat weer een geweldig verhaal en wat een foto s jullie zijn echt kanjers en daar bedoel ik natuurlijk ook de andere kanjers mee.zoveel goed werk verricht. Super. Veel succes met de fiets tocht morgen liefs thea
  4. Pa Ma.:
    3 juni 2016
    Wat een geweldige dag vandaag, mooie foto`s geweldig resultaat met heel veel emoties. Ik ben net terug uit Middelburg met Ria. Jullie mogen trots zijn op jullie werkzaamheden en bijdrage.
    Morgen nog een fijne dag, zal ook weer met veel indrukken zijn en dan schiet het al weer op, veel indrukken opgedaan en wij hebben het vanuit de luie stoel mee mogen beleven. Slaap lekker mannen goed werk gedaan. Liefs Pa-Ma. xx Goede reis naar huis.