Bouwdag 3 ... Halve bouwdag en bezoek aan school.... !

1 juni 2016

De derde bouwdag is aangebroken, vroeg vertrokken in de busjes om weer 1,5 uur te schudden over wegen vol gaten en kuilen.. ! Dagelijks rouleren we van bouwplaats en van teams dus we werken uiteindelijk allemaal een x met elkaar samen.

Leo fris en fruitig na zijn topavond in het sparerib restaurant.. Erik erg vermoeid vanwege de 4e zeer korte nacht op rij vanwege Leo's houtzagerij in de nachtelijke uren.. Totaal zo'n 3-4 uur slaap max. en dat opgeteld bij de zware werkdagen, de reisuren en de temperatuur begint toch wel een rol te spelen... !

Voor we gingen starten heeft Erik de groep toegesproken vanwege het feit dat j.l. dinsdag Arjan Ahout ons in de donatielijst is voorbijgegaan naar de nr. 1 positie met een forse donatie die hij nog binnen kreeg.. we hebben de kampioensjerp overgedragen ere wie ere toekomt... ! Jullie kunnen ons natuurlijk weer terugkrijgen op nr.1 door toch nog je donatie te doen die je al had toegezegd of wellicht nog wilde doen.... !

Leo mocht naar bouwplaats 3 met zijn team en Erik bouwplaats 5.

Bouwplaats 5 is een woning die geheel nieuw word opgetrokken met zeer veel gebruik van restmaterialen van de gesloopte woning. Dit materiaal is niet al te best maar word toch gebruikt.. voor ons vreemd.

In tegenstelling tot de andere bouwdagen was er vandaag veel discussie met de lokale bouwvakkers en onze vaklieden.. men was het niet met elkaar eens en uiteindelijk heeft de supervisor bemiddeld en was er overeenstemming over het te volgen plan en bouwmethode.

Erik vandaag vooral bezig geweest met het opzetten van een steiger en het aangeven en inkepen van dakregels. Ook een werkplekinspectie uitgevoerd en die kwam niet positief uit , dus aan Aron gemeld en gevraagd om de bouw te sluiten ! Aron gaf aan de arbeidsinspectie in te seinen en zou direct deze kant opkomen.... !

(Zelf) .. hahaha opgezette steiger voldeed niet en ook het werken op hoogte was niet echt veilig zeg maar... (zie foto's in album)

Leo heeft vandaag gewerkt aan huisje 4 , specie gemaakt voor een vloertje voor de trap en gestort.

We hadden vandaag een halve bouwdag want 's middags stond er een bezoek gepland aan een school.

Na de lunch zijn we vertrokken in onze busjes voor wederom een rit van 1,5 uur door de bush bush waar echt geen toerist zal komen.. dit is wel bijzonder en je ziet de grote verschillen tussen geld of geen geld overal terug.

Aangekomen bij de school zaten alle kinderen al klaar en werden we ontvangen met een groot applaus en een opvoering van het Cambodjaanse Volkslied (zie video's)

We hebben de kinderen les gegeven in hygiëne en dan met name het wassen van de handen en het knippen van de nagels... dit was erg leuk om te doen.​Filmpje van haden was cursus volg deze link; https://www.youtube.com/watch?v=S3u4sSsII8k&feature=youtu.be

Na alle lessen hebben we onze goodiebags uitgedeeld en ook de kinderen nog koek gegeven... daar waren ze natuurlijk erg dankbaar voor.

Het was bloed en bloedheet vandaag de zon scheen volop en dat merkte je goed... we gingen in groepen spelletjes doen met de kinderen waarbij je veel moest rennen en dat hakte er extra in maar al die blije koppies maakte dat meer dan waard natuurlijk.

Na nog wat foto's zijn we weer in de bussen gegaan om wederom 1,5 uur te schudden, trillen enz.... pff de derde rit op deze dag, iedereen kwam rond 6 uur geradbraakt aan bij het Hotel.

Even snel opfrissen en alweer op pad naar ons restaurant van vanavond.. lopend door Siem Reap. Het restaurant word ook mede gerund/support door Habitat en is een leer/werkplaats voor kinderen .. mooi initiatief weer.

De gerechten zeer bijzonder....... insecten verwekt in ons eten .. ! We begonnen met zijderups larve en het hoofdgerecht zal vol met rode mieren.. !

Leo was deze keer minder gulzig dan gister en heeft gewacht (net als velen) op het alternatief.. Erik heeft alles opgegeten.. je moet het toch eens geprobeerd hebben.

Onze dag zit er weer op .. vanavond geen afzakkertje maar vroeg proberen wat slaap in te halen om morgen weer vol aan de bak te kunnen.

Wij vinden het geweldig om in jullie reacties te lezen dat jullie ons volgen en de verslagen/foto's en video's waarderen.. erg leuk.

​Leo & Erik

1. Roelof van zetten:
    1 juni 2016
    Ziet er goed uit jongens zet hem op met zijn alle. Leuke verslaglegging ,Aron belde of ik naar jullie kon komen .ik zit al dichter bij dat schilt weer reistijd . Suc6 en maak er nog wat van groetjes Roelof van Zetten.
  2. Pa Ma.:
    1 juni 2016
    Hoi Erik en Leo, weer een mooi verslag van jullie bezigheden zo ver bij ons vandaan het geeft ons het gevoel dat wij dicht bij jullie zijn geweldig om die blije kinderkopjes te zien. Ja het eten was het echt lekker? Knap dat je het gegeten hebt. Wilma zal het zeker niet op tafel brengen denk ik zo. Wij hadden vandaag Margarethe en Bernhard uit Bregenz te eten zij hebben je belevenissen ook gelezen en waren onder de indruk van wat jullie daar met elkaar bouwen. Nog even dit Erik luister naar je lichaam en ga niet over de grens heen.
    we zijn trots op jullie allemaal, groetjes, Pa en Ma.
  3. Leo Adelaar:
    2 juni 2016
    Leo, Erik,
    Leuk en goed om te lezen dat jullie het zo naar zin hebben in het****** hotel/restaurant en zo de verschillende ervaren tussen arm en rijk.
    Dit alles doet mij veel denken aan onze reis afgelopen jaar naar de phillipijnen.
    Ik gun het jullie van harte maar ben ook wel een beetje jaloers.
    Nog veel plezier, geniet er van want voor je het weet zit je weer in ons kikkerlandje.
    succes!!
  4. Jeroen:
    2 juni 2016
    Mooie verhalen, gaaf om te lezen wat jullie zoal meemaken, welke inspanningen jullie leveren om de mensen daar te helpen. Heel veel succes nog de komende dagen, jullie zijn toppers!