Bezoek bouwlocatie en introductie ... !

29 mei 2016

Na de reis en alle overweldigende indrukken is dag 1 aangebroken.. ! Vandaag op het programma een bezoek aan de bouwlocatie van team 1 en hun overdracht.. !

Met busjes werd er gereisd..... stel je voor ca.. 25 minuten verharde weg en daarna nog zeker een dik uur over onverharde weg .. steeds verder weg van de stad de middle of nowhere in.. !  Onderweg al gezien dat de verschillen tussen arm en rijk erg groot zijn in dit land.. simpelweg .. of je hebt niets of je hebt een redelijke woning met weinig voorzieningen zoals wij ze kennen.

Ik (erik) heb me behoorlijk voorbereid op deze reis en wat ons mogelijk te wachten stond maar na het uitstappen bij de eerste bouwlocatie.. kwam het toch allemaal een stuk harder binnen dan verwacht.. !  Kleine lieve kindjes die je high fives komen geven en daarna loop je door de bush in en kom je bij een woning die voor ons ondenkbaar zou zijn maar daar realiteit is.. ! Team 1 heeft voor dit gezin een nieuwe eenvoudige Habitat woning gebouwd afgelopen week en daar is de familie echt heel erg mee geholpen... !  Voor ons nog altijd heel eenvoudig .. voor hun degelijk en beschermend.

De verhalen en de geur , het aanzicht en het verhaal van de bewoner deed in ieder geval mij en Leo breken op dat moment.. erg emotioneel en best lastig kan ik jullie vertellen.. het hakt er aardig in.

Vanaf morgen mag ook ons team wat gaan betekenen voor gezinnen .. op een andere locatie gaan wij ook verbeteringen verzorgen en dat voelt goed ! Zo tastbaar zo dichtbij en zulke dankbare arme mensen die werkelijk niets hebben maar hierna in ieder geval een degelijk onderkomen daar doen we het voor.

Verzengend heet ook op de locatie... niet gewerkt alleen geluisterd en gekeken en al helemaal doorweekt zijn. Het word pittig.

Op de terugweg zijn we nog op bezoek geweest bij een "schoon" water project van habitat dit is nieuw en ziet er goed uit.. bij een groot meer is een station gebouwd waar het water gezuiverd word tot drinkwater voor de gemeenschap maar ook voor bijv. ziekenhuizen etc..

Daarna weer ruim 1,5 uur terug in het busje al schuddend door de modder want het regende flink.

Bij terugkomst in Seam Reap hadden we een lunch en daarna een meeting waarbij Habitat Cambodja ons een presentatie gaf over onze bouwlocaties en de gezinnen waar we voor gaan bouwen/renoveren. Tevens heeft iedereen zich voorgesteld van het team en zijn/haar verwachtingen uitgesproken.

De dag afgesloten met een bezoek aan een lokale markt waar we met het team en het ingezamelde geld tijdens de presentatie .. schriftjes, potloden , zeep en tandpasta voor hebben gekocht. Dit gaan we woensdag op een school overhandigen tijdens het handenwas project... dir word vast weer heel bijzonder. De lokale markt zelf zal ik nog lang herinneren.... vlees open en bloot bij meer dan 30 graden vol met vliegen etc... een geur die je niet snel meer vergeet helaas.

Moe van alle emotionele belevingen zijn we gaan eten in een fantastisch restaurant waarbij de bierprijs beter was dan gister.. maar het kan nog veel goedkoper hebben we al gezien.. (halve liter voor 0,25 dollar).

Nu lekker slapen dat hebben we de afgelopen 3 dagen slechts 4 uur gedaan en morgen wacht de noeste arbeid in the middle of nowhere !

Leo & Erik

1. Johan en Betsy Breedijk:
    29 mei 2016
    Wij zullen aan jullie denken morgen en sterkte gewenst.
    Liefs Johan en Betsy.
  2. Thea:
    29 mei 2016
    al weer zo,n indrukwekkend verhaal en wat een mooie foto,s ben super blij erik met het blog en schat wat een mooie bouwtekening heb je weer neer gezet heel veel succes morgen en ik kijk nu al uit naar het nieuwe verslag van morgen welterusten
  3. Corrie van der Heijden:
    29 mei 2016
    Wat zal het een bijzondere reis zijn .!
    Leuk om mee te leven met de verhalen en foto,s
    Gr. Herman en Corrie
  4. Trudy:
    30 mei 2016
    Heel veel sterkte,maar wat een ervaring
    Grt.
    Trudy